на Сияна скъса всички сърца в мрежата отговори и

Случаят с малката Сияна, която загина при тежка катастрофа в края на март, продължава да разтърсва обществото. Баща ѝ, Николай Попов, води своята битка срещу войната по пътищата не само след трагедията, а и още преди нея.

Днес е денят, когато Сияна е трябвало да завърши шести клас. Думите на баща ѝ трудно могат да оставят някого безразличен.

„Изминаха три месеца, откакто мърлявщината, безхаберието и корупцията изпратиха Сияна в гроба. Днес тя трябваше да завърши шести клас. Вместо да празнуваме още един успешно завършен учебен етап, утре ще отидем на панихида на гроба ѝ….

5144

Като неин баща, поех ролята да се боря подобни престъпления да не се случват отново. Ако се откажа, това би било предателство към детето ми. Именно затова реших да продължа мисията, която Сияна започна.

Може би с общите ни усилия по трасето Телиш-Радомирци вече няма фатални случаи – преди там всеки месец имаше загинал. Успях да обединя много хора около тази кауза. Хиляди ме подкрепиха, за което съм наистина признателен.

На въпроса: „Къде е майката на Сияна?“ ще отговоря така: Ние сме на война. А жените не ходят на война…“, пише Николай Попов във фейсбук.

Той допълва още:

„Днес министрите Даниел Митов и Иван Иванов обявиха, че мерките на правителството дават резултат – жертвите на пътя са с 7 по-малко спрямо същия период на миналата година.

Не мога да отрека, че има положителна промяна. За последните три месеца, под натиска на обществото, се случиха няколко важни неща:

• Прокуратурата беше такава, каквато всички очаквахме – бърза и резултатна. Делото за смъртта на Сияна стигна до съда за рекордните 45 дни. Първото заседание ще е на 08.07.2025 г., като има шанс процесът също да приключи бързо. Поет е ангажимент това да стане практика за подобни случаи. Вярвам в това.

Сега е ред и на останалите институции да вземат пример.

• АПИ стартира значителни ремонти по пътищата, които на пръв поглед са качествени – особено на АМ “Тракия”.

Въпреки това, участъкът, на който загина Сияна, не е ремонтиран както трябва. Там е нужна пълна реконструкция.

• Бяха обезопасени 20 от 35-те най-опасни отсечки в страната. Експерти от неправителствения сектор обаче посочват, че опасните участъци са над 1500.

• МВР засили контрола, но основно върху леките автомобили.

Основният проблем си остават камионите – те продължават да се движат през страната почти без надзор. Почти всички тежки катастрофи с жертви през последните месеци са с участието на тежкотоварни превозни средства.

Контролът върху тях напълно липсва – тук отговорността е на МВР, АПИ и ИААА.

• В Парламента се обсъждат промени, целящи по-бързи разследвания при ПТП, което е стъпка напред.

Като човек, който разбира от статистика още от училище и университета, мисля, че отчетеният спад на жертвите е по-скоро случаен.

Въпреки някои постигнати неща, има и важни пропуски. Най-сериозното – не се забелязва активност от Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата.

Председателката ѝ, г-жа Малина Крумова, се появи веднъж по телевизията и после изчезна. Може би отново е в чужбина.

Агенцията не изпълнява законовите си задължения – освен да изразходва средства, не прави нищо значимо. В същото време има сериозен потенциал, който не се използва.

Показателно е, че бе възстановен старият координационен център по пътна безопасност – а реално агенцията трябва да изпълнява тези функции?

Поради това подписах декларация с искане за незабавната оставка на г-жа Крумова. Инициативата е подкрепена от водещи организации и експерти в сферата на пътната безопасност и е адресирана до премиера Росен Желязков.

Въпреки всичко, вярвам, че надежда има. Посоката е правилна, но темпото е твърде бавно. Нужна е по-бърза, категорична и постоянна работа. Ще се боря за тази промяна!“

Случаят със Сияна и действията на баща ѝ ясно напомнят колко е важно да има реформи и по-строг контрол по пътищата. Видимо е, че трайната промяна изисква постоянство и последователност.

Понякога личната болка се превръща в двигател за обществена промяна. Историята на Сияна показва, че постигането на по-голяма безопасност на пътя зависи от постоянни усилия и активна позиция.

Изглежда, че тази история няма да заглъхне скоро. Темата за пътната безопасност остава актуална, а общественият натиск вероятно ще продължи.

Каква е вашата реакция за статията?

Доволен
0
Щастлив
0
Харесва ми
2
Не съм сигурен
0
Не ми харесва
0

Може би ще имате интерес и към тази статия :

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *