Ново 20! Глоба за родителите, ако детето е…

желание за обновяване на учебното съдържание, но не е съгласен с идеята часовете по математика да се увеличават. Както уточнява председателят д-р Юлиян Петров, българските ученици вече имат предимство пред връстниците си от други държави.
Д-р Петров отбелязва, че сега основен фокус се поставя върху българския език, математика и чужди езици, докато науки като природознание, изкуства и спорт често са пренебрегвани, информира OFFnews.bg.
Той също така е за въвеждане на предмети като религия и добродетели в училищните програми. От синдиката смятат, че това ще има ефект, ако се въведат оценки за поведение и ако родителите поемат финансова отговорност при по-сериозни нарушения на децата в училище.
По думите на д-р Петров оценките за поведение би трябвало да се взимат предвид и при кандидатстване във висши учебни заведения.
Синдикатът настоява още да се ограничи употребата на мобилни телефони в училищата, като подчертава, че отговорността трябва да се споделя между ученици и родители. „Определено сме против учителите да бъдат обременени със задължението да проверяват, събират или пазят ученически телефони. Абсурдно е да се изисква от училищата да закупуват специални съоръжения за съхранение на телефоните“, посочва председателят.
Той акцентира и върху това, че дисциплината следва да се ръководи от колективен педагогически орган, а не само чрез административни средства. (Административните актове могат да бъдат обжалвани – бел. ред.).
Синдикатът оценява, че учителските заплати са се повишили, но смята, че те все още не са достатъчни. Младите педагози очакват стартови възнаграждения в диапазона между 3000 и 6000 лева.
Синдикат „Образование“ настоява за редица реформи: промяна на учебните планове, възможност за закупуване на инструменти и приложения с изкуствен интелект от училищата, сключване на договори между училище и родители за спазване на правилника, въвеждане на оценка за дисциплина, отпадане на 15-те дни отсъствия по домашни причини, освобождаване на учителите от административни и непедагогически задачи, въвеждане на втора категория труд за учителите, намаляване на седмичния норматив за тези над 50 години, възможност за година рехабилитация след всеки пет години стаж, атестацията на педагогическите специалисти да влияе на допълнителното им заплащане, както и заплатите им да се основават на 130% от средната брутна работна заплата според закона за образованието.
Безспорно е, че предложенията на синдиката целят по-дълбока промяна в системата и повече подкрепа за учители и ученици. Предстои да разберем кои от тези идеи ще намерят реализация.
В заключение, всички обсъждани промени засягат множество теми и подчертават нуждата от по-гъвкав подход към образованието. Ще стане ясно във времето как тези инициативи ще се развият.
Като цяло, предложенията отразяват стремежа към по-актуална и подкрепяща образователна система. Остава да следим как те ще се приложат на практика.
