Важно за всички шофьори: Ще има много изгорели!

Софтуерът на Националното тол управление (НТУ) вече заснема и превишената скорост, разполагайки с 50 мобилни, 295 стационарни и 100 претеглящи в движение контролни точки.
Това обяви директорът на НТУ Георги Темелков по време на брифинг, проведен в сградата на Националното тол управление, където бе демонстриран начинът на работа на електронната система за събиране на пътни такси.
Според председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Ясен Йорданов, системата следи не само продажбите на винетки и тол такси, трафика и задръстванията по граничните пунктове, но и натоварването на осите на всяко моторно превозно средство. Отскоро тя разполага и с функция за заснемане на нарушители, превишили скоростта.
– Всички стационарни контролни точки покриват напълно пътната мрежа в страната, което ги прави ефективен инструмент в борбата с пътния травматизъм – подчерта Йорданов.
В момента в цялата страна има 500 киоска за продажба на винетки, разположени в бензиностанции, като системата ежеминутно отчита преминаванията и продажбите, анализирайки данните по категории и класове на дневна база.
– Това ни позволява да проследим развитието на приходите и динамиката на пътния трафик – поясни Темелков. По думите му, приходите от тол такси към момента възлизат на 696 467 200 лева, като до края на годината се очаква сумата да достигне 800 милиона лева.
Директорът на НТУ уточни, че основната цел на управлението е да увеличава приходите чрез продажби, а не чрез санкции, но подчерта: „Без контрол няма да има и продажби“.
Снимковият материал, който системата събира при нарушение на скоростния режим, ще включва четири кадъра, като в момента се правят последни софтуерни корекции, преди програмата да бъде сертифицирана.
– Тестовете показаха, че софтуерът е напълно функционален и след малки промени ще получи официална сертификация – допълни Темелков. Очаква се Българският институт по метеорология да одобри окончателно системата за контрол на скоростта.
Демонстрация в реално време направи доц. Георги Балабанов, външен експерт към НТУ, който представи работата на системата и начина, по който тя идентифицира нарушители с превишена скорост.
– Скоро ще бъде въведено електронно правоприлагане чрез претегляне в движение, което ще контролира претоварването на осите на товарните превозни средства – съобщи Балабанов.
Той показа конкретен случай с камион, който се движеше в реално време, а системата отчете наднормено тегло от 54 тона.
– Министерството на вътрешните работи, Агенция „Митници“ и Националната агенция за приходите (НАП) също имат достъп до тези данни, което подпомага контрола върху трафика и спазването на регулациите.
Балабанов поясни, че основната задача на системата е да събира пътни такси, но допълнителните ѝ функции за контрол на скоростта и натовареността я правят изключително полезен инструмент.
– По думите на наши европейски колеги, България разполага с една от най-модерните тол системи в региона, която успява да обработва огромен обем от данни, да въвежда правоприлагане и верификация, както и да поддържа кол център за потребителите.
– Вече четвърта година НТУ работи ефективно, адаптирайки се към промените и динамиката на обществото – подчерта Темелков.
По време на брифинга стана ясно, че софтуерът на НТУ играе ключова роля и в зимното почистване на пътищата, като предоставя своевременни данни за задръствания и натовареност на митническите пунктове в страната.
